Monthly Archives: januari 2014

Frigör spänningar för att se bättre

Enligt William Bates är försämrad syn ett resultat av spänningar i ögonmusklerna. För att förbättra synen behöver man alltså frigöra de spänningarna och lära sig att betrakta omgivningen på ett avslappnat sätt. Det finns många olika övningar  och tekniker just för att låta ögonen slappna av. Man kan hitta dem i talrika böcker i ämnet Natural Vision Improvement.

Ögonen är dock inte en separat del av kroppen och de är väldigt känsliga mot alla förändringar i kroppen. Så det är svårt att helt slappna av i ögonen medan man fortfarande är spänd i nacken, axlarna, låren eller fötterna. Avspänning i hela kroppen går hand i hand med mental avslappning.

Mitt sätt att slappna av både mentalt och fysiskt är att ägna lite tid åt meditation. Det finns en uppsjö av musik för meditation och du får välja det som ligger dig varmt om hjärtat. Jag gillar meditationer som Silva metoden erbjuder. Målet med metoden är att gå in i ett medvetandetillstånd av alfanivå, vilket betyder att man kan använda en större del av hjärnan när man nått alfanivån. Bakgrundsljudet hjälper åstadkomma djupare avslappning i hela kroppen.

Nedan har jag laddat en sådan meditation för dig som vill testa 🙂 Det är viktigt att inget och ingen stör dig under meditationen så hitta ett lugnt ställe och stäng av mobilen. Först förklarar de hur det fungerar och det är bra att veta innan du sätter igång. Men om du vill slippa förklaringarna kan du hoppa till 4:26.

Sedan dela gärna med dig av dina upplevelser här på bloggen eller på Reoptimeyes facebook-sida.

Annonser
Notering

Nu finns Reoptimeyes på Facebook (https://www.facebook.com/reoptimeyes). Du kan enkelt följa nya artiklar på bloggen genom att gå till FB-sidan och trycka på knappen ”Gilla”. Där kan du också ställa frågor till mig och läsa om mina små och stora framsteg. … Läs mer

Om du kört fast

Denna artikel skriver jag för dig som har kommit igång med synträning men efter några månader eller år har inte lyckats komma någonvart. Kanske gör du synövningar regelbundet och du vet att du utför dem på ett korrekt sätt men ändå har dina resultat inte blivit bättre än några enstaka svaga ”flashes”. Det känns som om du står och stampar.

Så stod jag och stampade väldigt länge ända tills jag förstod vad jag höll på med. Varje gång när jag fick se saker runt omkring mig klarare (speciellt när det dröjde någon sekund) tänkte jag ”Det kan inte vara sant”, ”Det är bara tårar/regndroppar i ögonen som gjorde att jag såg lite bättre”, ”Det var så kort att det inte räknas” eller något annat i samma anda.

När jag tänkte så förnekade jag mina egna framsteg, jag tillät inte mig se bättre. Dels för att jag trodde att jag inte var värd det och dels för att jag var rädd att lyckas (ja, många människor kan också vara rädda för att lyckas för det innebär förändringar vilket skrämmer dem).

Jag var omedveten om det ända tills jag läst Louise Hays bok ”Du kan hela ditt liv”. För att övertyga mig själv om att jag ÄR värd att se klart igen började jag lära mig att älska mig själv sådan som jag är. Detta arbete är tidskrävande och omfattar många olika moment. Det finns dock ett bra sätt att börja bygga upp sitt självförtroende och självkänsla. Jag pratar om affirmationer. Så det första du gör på morgonen och det sista du gör på kvällen är att se dig själv i spegeln och säga:

”Jag älskar dig, jag älskar dig verkligen. Och jag accepterar dig precis som du är”

Det kan vara svårt till att börja med men om du håller fast vid det kommer affirmationen snart att vara sann för dig.

Nedan hittar du flera affirmationer som kan hjälpa dig att skapa en bra grund för synträning (från Louise Hays bok ”Jag kan det”). Du undrar kanske: vad har min självkänsla med synträning att göra? Jo, att älska sig själv innebär att älska alla sina positiva och negativa sidor, både vackra/friska och mindre vackra/friska kroppsdelar. Att älska sig själv innebär att lära sig att älska sina ögon och även sin dåliga syn. Att vara tacksam för de läxor våra synfel ger oss. Alla våra synproblem är ju egentligen en konsekvens av våra dåliga vanor och destruktiva tanke- och beteendemönster (jag kommer att berätta om detta en annan gång).

Kom ihåg att den framgångsrike personen vet att det finns ett gränslöst överflöd i universum som räcker till oss alla och att han/hon är värd det bästa. Den icke framgångsrike tror att överflödet inte räcker till alla och att han/hon säkert inte värd det.

Så när du tränar din syn försök tänka som den framgångsrike. Du är värd att se världens skönhet! Och glöm inte att tacka dig själv för allt du gör för att förbättra din syn 🙂

Flera affirmationer:

”Jag befinner mig i den positiva förändringsprocessen och jag förtjänar det bästa” (affirmationen kan hjälpa när din synträning går inte som du tänkt dig, när du inte ser framsteg, när du märker att du gjort något fel, etc)

”Jag tillåter min kropp att återvända till sin naturliga, vibrerande hälsa”

”Jag är älskad och accepterad precis som jag är, precis här och precis nu”

”Det spelar ingen roll vad andra säger eller gör. Det som betyder något är hur jag väljer att reagera och vad jag väljer att tro om mig själv”

”Jag älskar mig själv precis som jag är. Jag väntar inte längre på att bli perfekt för att kunna älska mig själv” (Om du är perfektionist har du förmodligen svårt att glädjas åt små segrar. Små resultat räknas inte och du kan lätt tappa motivation. Denna affirmation hjälper dig att känna dig tacksam även för små positiva förändringar)

”Jag ser världen genom ögon av kärlek och acceptans. Allt är bra i min värld”

”Jag vet att gamla negativa mönster inte längre begränsar mig. Jag släpper dem med lätthet”

Har artikeln gett dig några nya insikter? Lämna gärna en kommentar!:)

Så håller jag motivationen uppe

Som sagt är motivation en väldigt viktig faktor när man tränar synen. Ju högre motivationen är desto snabbare åstadkommer man bättre resultat. För att komma igång med synträning och sedan ständigt fortsätta med det tills man nått sitt mål behöver man vara motiverad. När jag har motivationsdippar hjälper det att kolla på någon peppande video på youtube eller någon motiverande film. Lite längre ner i texten hittar du en av mina favorita motiverande videoklipp med Les Brown.

Ett exempel på filmer som hjälper att hålla modet uppe och fortsätta följa sina drömmar är filmen ”Jakten på lycka” med Will Smith

När man håller på något som tar tid och så är fallet med synträning är det lätt att ge upp och börja tro att det inte fungerar om man inte ser märkbara resultat direkt. Om det någon gång hänt dig uppmanar jag dig att ta en kort stund och fundera över Henry Fords citat: ”Oavsett om du tror att du kan, eller tror att du inte kan, så har du rätt.”

Har Les tal inspirerat dig till att komma igång?

Vilka filmer och videoklipp motiverar dig?

Hur ökar du din motivation?

PS Om denna artikel var hjälpsam gilla den gärna genom att trycka på knappen ”GILLA” högst upp i menyn 🙂

Bild

Faktorer som påverkar ögonträningsresultat

Idag vill jag prata om framgångsfaktorer som ligger till grund för lyckad synträning.

Ögonträning som jag ser den är en komplex process och alla detaljer i den måste fungera. Om man missar en liten sak som vid första anblicken kan verka obetydlig kan man skjuta fram sina framsteg med synträning.

När jag känner att jag kört fast, t.ex. motivationen sjunker eller jag ser inget resultat av mina ansträngningar oavsett vad jag än gör, är det dags för mig att stanna upp och gå igenom alla faktorerna i min framgångsformel. Denna formel har jag hittat i en rysk bok som skrivits av en person som blivit av med många allvarliga synproblem och förbättrat sin hälsa i övrigt.

Synen förbättras om man har med alla de här faktorerna:

Motivation X vilja X kunskap X arbete X tid X övertygelse X viljestyrka X system = resultat

Jag uppfattar ”arbete” som handling och det kan vara varje ögonövning du gör men också varje mental förändring som sker inom dig.

När jag började med ögonträning för några år sedan var jag noga med att göra ögonövningar så ofta som jag kunde. Och jag försökte utföra dem korrekt och följa alla rekommendationer. Så gick det flera månader och kontrollen hos ögonläkaren visade ingen förbättring. Det värsta var att det inte var första gången jag tappade modet och upplevde denna bittra besvikelse. Det tog alldeles för lång tid för mig att förstå att den viktigaste orsaken till mina misslyckanden var min oförmåga att tro på att jag KAN återställa min syn med hjälp av synträning. Efter jag lärt mig att stärka mina positiva övertygelser har mina resultat blivit bättre.

Idag jobbar jag på att utarbeta ett väl fungerande system för min synträning. Varje person måste hitta sitt eget system som blir det mest effektiva just för honom eller henne. Vi alla har ju olika liv, olika möjligheter att träna synen, olika synfel, vi själva är olika. Och resultat som olika personer kan åstadkomma under samma träningsperiod är också olika. Under min resa har jag lärt mig att aldrig jämföra mina resultat med andras för min vägs startpunkt är annorlunda. Så om du hittills inte nått det resultat du önskat fortsätt bara, testa olika övningar, välj dem som ger bäst resultat, utarbeta ett system, ta ett steg i taget och… Plötsligt händer det J

Tyckte du att artikeln var intressant? Lämna gärna dina kommentarer nedan och berätta vilka av framgångsfaktorerna som du behöver jobba på mer.

PS Snart kommer jag att skriva mer om några av framgångsfaktorerna, t.ex. jag ska berätta om hur jag byggde upp min tro och övertygelse, hur jag effektiviserar mitt träningssystem och håller motivationen uppe. Följ min blogg för att inte missa det!