Bild

Faktorer som påverkar ögonträningsresultat

Idag vill jag prata om framgångsfaktorer som ligger till grund för lyckad synträning.

Ögonträning som jag ser den är en komplex process och alla detaljer i den måste fungera. Om man missar en liten sak som vid första anblicken kan verka obetydlig kan man skjuta fram sina framsteg med synträning.

När jag känner att jag kört fast, t.ex. motivationen sjunker eller jag ser inget resultat av mina ansträngningar oavsett vad jag än gör, är det dags för mig att stanna upp och gå igenom alla faktorerna i min framgångsformel. Denna formel har jag hittat i en rysk bok som skrivits av en person som blivit av med många allvarliga synproblem och förbättrat sin hälsa i övrigt.

Synen förbättras om man har med alla de här faktorerna:

Motivation X vilja X kunskap X arbete X tid X övertygelse X viljestyrka X system = resultat

Jag uppfattar ”arbete” som handling och det kan vara varje ögonövning du gör men också varje mental förändring som sker inom dig.

När jag började med ögonträning för några år sedan var jag noga med att göra ögonövningar så ofta som jag kunde. Och jag försökte utföra dem korrekt och följa alla rekommendationer. Så gick det flera månader och kontrollen hos ögonläkaren visade ingen förbättring. Det värsta var att det inte var första gången jag tappade modet och upplevde denna bittra besvikelse. Det tog alldeles för lång tid för mig att förstå att den viktigaste orsaken till mina misslyckanden var min oförmåga att tro på att jag KAN återställa min syn med hjälp av synträning. Efter jag lärt mig att stärka mina positiva övertygelser har mina resultat blivit bättre.

Idag jobbar jag på att utarbeta ett väl fungerande system för min synträning. Varje person måste hitta sitt eget system som blir det mest effektiva just för honom eller henne. Vi alla har ju olika liv, olika möjligheter att träna synen, olika synfel, vi själva är olika. Och resultat som olika personer kan åstadkomma under samma träningsperiod är också olika. Under min resa har jag lärt mig att aldrig jämföra mina resultat med andras för min vägs startpunkt är annorlunda. Så om du hittills inte nått det resultat du önskat fortsätt bara, testa olika övningar, välj dem som ger bäst resultat, utarbeta ett system, ta ett steg i taget och… Plötsligt händer det J

Tyckte du att artikeln var intressant? Lämna gärna dina kommentarer nedan och berätta vilka av framgångsfaktorerna som du behöver jobba på mer.

PS Snart kommer jag att skriva mer om några av framgångsfaktorerna, t.ex. jag ska berätta om hur jag byggde upp min tro och övertygelse, hur jag effektiviserar mitt träningssystem och håller motivationen uppe. Följ min blogg för att inte missa det!

4 responses to “Faktorer som påverkar ögonträningsresultat

  1. Så oerhört intressant. Själv har jag svårt att komma igång med synträningen. Jag har varit intresserad av synträning väldigt länge och samlat en del böcker och tidningsartiklar genom årens lopp. Jag har gått på en kurs ca 1990 i Göteborg och nu i våras här i Göteborg med Leo Agnart. Jag märker att synen förbättras när jag gör träningen, så jag hoppas att få inspiration att komma igång igen.

    Gilla

    • Hej Per! Kolla min nästa artikel (Så håller jag motivationen uppe) om hur du kan motivera dig för att komma igång med synträning igen. Hoppas det hjälper. Det kommer flera artiklar om motivation inom en snar framtid.

      Gilla

      • Per Bengtsson

        Hej!
        Jag har faktiskt kommit i gång med synträningen igen…..så bra att jag hittade dig och din blogg…annars hade det nog dröjt innan jag kommit i gång igen.

        Gilla

      • Vad ROLIGT Per! 🙂 Då har bloggen inte startats förgäves :))
        Förresten du kan följa bloggen genom att trycka på knappen ”följa” högst upp. Du kan också ”gilla” artiklar som varit hjälpsamma (knappen finns högst upp i menyn). Lycka till med synträningen!

        Gilla

Kommentera

