Om du kört fast

Denna artikel skriver jag för dig som har kommit igång med synträning men efter några månader eller år har inte lyckats komma någonvart. Kanske gör du synövningar regelbundet och du vet att du utför dem på ett korrekt sätt men ändå har dina resultat inte blivit bättre än några enstaka svaga ”flashes”. Det känns som om du står och stampar.

Så stod jag och stampade väldigt länge ända tills jag förstod vad jag höll på med. Varje gång när jag fick se saker runt omkring mig klarare (speciellt när det dröjde någon sekund) tänkte jag ”Det kan inte vara sant”, ”Det är bara tårar/regndroppar i ögonen som gjorde att jag såg lite bättre”, ”Det var så kort att det inte räknas” eller något annat i samma anda.

När jag tänkte så förnekade jag mina egna framsteg, jag tillät inte mig se bättre. Dels för att jag trodde att jag inte var värd det och dels för att jag var rädd att lyckas (ja, många människor kan också vara rädda för att lyckas för det innebär förändringar vilket skrämmer dem).

Jag var omedveten om det ända tills jag läst Louise Hays bok ”Du kan hela ditt liv”. För att övertyga mig själv om att jag ÄR värd att se klart igen började jag lära mig att älska mig själv sådan som jag är. Detta arbete är tidskrävande och omfattar många olika moment. Det finns dock ett bra sätt att börja bygga upp sitt självförtroende och självkänsla. Jag pratar om affirmationer. Så det första du gör på morgonen och det sista du gör på kvällen är att se dig själv i spegeln och säga:

”Jag älskar dig, jag älskar dig verkligen. Och jag accepterar dig precis som du är”

Det kan vara svårt till att börja med men om du håller fast vid det kommer affirmationen snart att vara sann för dig.

Nedan hittar du flera affirmationer som kan hjälpa dig att skapa en bra grund för synträning (från Louise Hays bok ”Jag kan det”). Du undrar kanske: vad har min självkänsla med synträning att göra? Jo, att älska sig själv innebär att älska alla sina positiva och negativa sidor, både vackra/friska och mindre vackra/friska kroppsdelar. Att älska sig själv innebär att lära sig att älska sina ögon och även sin dåliga syn. Att vara tacksam för de läxor våra synfel ger oss. Alla våra synproblem är ju egentligen en konsekvens av våra dåliga vanor och destruktiva tanke- och beteendemönster (jag kommer att berätta om detta en annan gång).

Kom ihåg att den framgångsrike personen vet att det finns ett gränslöst överflöd i universum som räcker till oss alla och att han/hon är värd det bästa. Den icke framgångsrike tror att överflödet inte räcker till alla och att han/hon säkert inte värd det.

Så när du tränar din syn försök tänka som den framgångsrike. Du är värd att se världens skönhet! Och glöm inte att tacka dig själv för allt du gör för att förbättra din syn 🙂

Flera affirmationer:

”Jag befinner mig i den positiva förändringsprocessen och jag förtjänar det bästa” (affirmationen kan hjälpa när din synträning går inte som du tänkt dig, när du inte ser framsteg, när du märker att du gjort något fel, etc)

”Jag tillåter min kropp att återvända till sin naturliga, vibrerande hälsa”

”Jag är älskad och accepterad precis som jag är, precis här och precis nu”

”Det spelar ingen roll vad andra säger eller gör. Det som betyder något är hur jag väljer att reagera och vad jag väljer att tro om mig själv”

”Jag älskar mig själv precis som jag är. Jag väntar inte längre på att bli perfekt för att kunna älska mig själv” (Om du är perfektionist har du förmodligen svårt att glädjas åt små segrar. Små resultat räknas inte och du kan lätt tappa motivation. Denna affirmation hjälper dig att känna dig tacksam även för små positiva förändringar)

”Jag ser världen genom ögon av kärlek och acceptans. Allt är bra i min värld”

”Jag vet att gamla negativa mönster inte längre begränsar mig. Jag släpper dem med lätthet”

Har artikeln gett dig några nya insikter? Lämna gärna en kommentar!:)

2 responses to “Om du kört fast

  1. Hej!
    Jag är en tjej på 13 år som skulle vilja sätta igång med synträning! Grejen är att jag har ett öga som är närsynt och ett som är perfekt. Jag skulle vilja göra några övningar för att förbättra mitt svagare öga, och sedan kan jag övergå i att träna båda ögonen. Kan du ge tips på några ögonövningar för att förbättra ETT öga. Jag ser ungefär på en armlängs avstånd, men efter att jag börjat göra vissa synträningar verkar ögat må lite bättre. Det vänstra ögat är en av mina bästa vänner, faktiskt, jag vill ha tillbaka min gamla, felfria syn!

    Hur kan jag göra för att vänsterögat ska tränas, det som är närsynt? Bästa bloggen jag läst på länge! Tack för artikeln!

    Gilla

  2. Hej Ginnyflickan!
    Tack för din kommentar! Mycket roligt att du gillar bloggen! 🙂
    Eftersom mitt svar blev ganska omfattande har jag skrivit ett separat inlägg för dig.
    https://reoptimeyes.wordpress.com/2014/02/28/nar-man-ser-samre-pa-ett-oga-ovningar/
    Hoppas det hjälper!
    Hör av dig om du har några frågor 🙂

    Gilla

Kommentera

