Varför man misslyckas med synträning – 2

Förra gången skrev jag om några vanliga orsaker till varför man ibland inte kan uppnå permanenta resultat när man tränar synen.

I detta inlägg ska jag ange ytterligare faktorer som kan bidra till att man kört fast.

5. En tom ”troreservoar”

Enligt José Silva (skaparen av Silvametoden) har varje person ”en troreservoar” som behöver fyllas på till en nivå som är tillräcklig för att kunna nå resultat.
När jag började med synträning för många år sedan var jag inspirerad av W. Bates bok och en bekants berättelse. Men några veckor senare när jag inte fått några snabba resultat blev jag förtvivlad och min övertygelse om att det verkligen fungerade blev nästan lika med noll.
Allt eftersom jag testade nya metoder och fick mer och mer märkbara resultat byggde jag min tro på min förmåga att förbättra synen.

För mig tog det några år att fylla på min ”troreservoar”, för andra tar det kanske några dagar eller månader. Min övertygelse är fortfarande inte ännu helt mogen men jag förstår att det är en individuell process som beror på de små steg vi gör varje dag.

6. Begränsande övertygelser

Buddha har sagt ”Vi är vad vi tänker. Allt vi är uppstår med våra tankar. Med våra tankar skapar vi världen.”
Om du håller med utbildade ögonspecialister om att synträning är kvacksalveri blir det svårt för dig att uppnå goda resultat i synträning.
Andra exempel på begränsande övertygelser är när du tror att du inte är värd att se perfekt eller när du vet att synträning fungerar men tror inte på att det fungerar just för DIG. Eller när du tror att man ska utföra ögonövningar flera timmar om dagen för att förbättra synen.
Vi har många begränsande övertygelser som vi inte ens medvetna om. Arbete med begränsande övertygelser kan ta tid, men första steget kan vara att bli medveten om dem. Man kan göra det genom att uttala något påstående, t.ex. ”Mina ögon kan se detaljer skarpt på alla avstånd”, och om det känns fel, om du känner inre motstånd, innebär det att bakom det gömmer sig begränsande övertygelser. Din uppgift är att identifiera de tankar som du har om dig själv, din syn och din verklighet.

7. Ensidig träning

Jag uppfattar synträning som en komplex process som omfattar mental träning, avslappning i hela kroppen och i ögonmusklerna i synnerhet, träning av ögats fokuseringsförmåga, sund kroppskondition, bra matvanor och synvanor, kroppens balanserade energinivå, andning, m.m.
Om synträning riktas bara till ögonmusklerna utan hänsyn till hela hälsotillståndet blir synträning inte effektiv.

8. Fel ögonträning

Det finns väldigt många ögonövningar men alla övningarna passar inte just dig. Jag var en gång på ett seminarium där vi fick lära oss vilka övningar ska göras av varje grupp av deltagare beroende på deras synfel och linsernas styrka. Det fanns en övning som jag inte tyckte om att göra. Jag fick anstränga mig mentalt mycket för att klara av den vilket gjorde att det var jobbigt, tråkigt och irriterande att göra den. Synträning har till syfte att få ögonen och psyket att släppa spänningarna så om en övning har en motsatt effekt sluta göra den och välj andra övningar i stället.
Synträning handlar om att förstå vilka övningar ger bästa resultat och använda dem systematiskt.
Det är också viktigt att förstå att ögonövningar kan ta 15-60 minuter om dagen eller mer och de behövs för att vi kan lära oss de goda synvanorna. Men synträning är en oupphörlig process som innebär att vi följer de goda synvanorna dygnet runt och  inte bara 15 minuter om dagen.

Annonser

2 responses to “Varför man misslyckas med synträning – 2

  1. Pingback: Varför man misslyckas med synträning -1 | reoptimeyes

  2. Pingback: Affirmationer för bättre syn | reoptimeyes

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s