Har någon lyckats med synträning?

Jag har blivit ombedd att berätta om det finns någon som redan lyckats med synträning.

Ja, det finns många människor i världen som antingen förbättrat eller återställt synen på naturlig väg.

Jag känner flera sådana personer via synträningskurser som de håller idag och som jag gått.   De alla ser synträning ur olika perspektiv  men de har lyckats. Två av dem har förbättrat synen med minimum 3 dioptrier (de fortsätter synträna). Jag känner också dem som helt återställt synen från 3, 6 och 13 dioptrier (!). Och detta är inte en subjektiv uppfattning, utan ett dokumenterat resultat. Låter spännande, eller hur?

Jag har lärt mig mycket från de fantastiska personerna och fortsätter gå deras kurser och webbseminarier.

De flesta av dem som lyckats förbättra eller få tillbaka sin syn har arbetat mycket med mental träning och hela kroppen. Därför tycker jag att synträning är en komplex process och går hand i hand med personlig utveckling.

Så idag vill jag dela med mig av några insikter som mina syncoacher och jag själv fått under resan:

1.  Arbeta med avslappning i hela nervsystemet

Detta är en mycket viktig faktor som tog mig några år att förstå. Det påstås att synen är ett fysiskt fenomen till endast 10% och 90% mentalt . Ögonen beskrivs ibland som en fortsättning av det centrala nervsystemet som tittar ut genom ögonhålorna som genom fönster.

Vikten av avslappning i hela kroppen har jag förstått efter ha gått en kurs hos Nadezhda Pihteleva som helt återställt sin syn från -13 dioptrier på egen hand genom att bl.a. arbetat med hela nervsystemet. Hon hade två operationer på ögonen: i 11- och 18-årsåldern, men synen fortsatte bli sämre tills det blivit -13 dioptrier. Hon började synträna och provade flera synträningsmetoder vilket ledde till att synen blev bättre. Synförbättringarna var dock ostabila och synen började försämras igen. Lösningen blev ett träningssystem som hade till syfte att hjälpa kroppen släppa ut all stress och spänningar som satt oförlösta i kroppen och återaktivera hela nervsystemet. Nadezhda kallade sitt träningssystem för Fitness Self-Love och arbetar endast med kvinnor.

På mina workshopar delar jag gärna med mig av de tips som jag fick från Nadezhda när jag gick (och fortfarande går) hennes kurser.

2. Ersätt dåliga synvanor med goda synvanor.

Om du är benägen att stirra, sitta framför en datorskärm i några timmar utan att göra paus, struntar i att ge ögonen chans att vila och återhämta sig, glömmer titta på långt avstånd, m.m. har du dåliga synvanor.
Du vill kanske säga till mig nu: ”jag har inga dåliga synvanor”. Men många människor är inte ens medvetna om sina synvanor.  Om du har problem med synen är sannolikheten hög att du har felaktiga synvanor.
Det är viktigt att bli medveten om dem och börja ersätta dem med goda synvanor. Vad dåliga och goda synvanor är och hur man kan träna de goda synvanorna brukar jag berätta på mina workshopar.

3. Var inte fixerad vid resultatet, njut av processen.

När du syntränar sätt ett mål för att förstå vart du vill komma och varför det är viktigt för dig att åstadkomma det här resultatet. Hemligheten ligger dock inte i att jaga målet för målets skull utan i förmågan att kunna njuta av processen. Du vill väl ha perfekt syn för att vara lyckligare eller hur? Men om du är olycklig under resans gång är spelet redan förlorat.

Var glad och lycklig idag med det som du har för tillfället. Njut av dina ”flashes”, njut av dina synövningar, uppskatta den syn som du har idag. Ge kärlek och omtankte till dina ögon inte för att sedan förvänta dig att synen ska snabbt bli bättre utan eftersom ögonen är trötta, irriterade, spända osv och behöver hjälp just nu. Behandla ögonen som ett sjukt barn. När vårt barn är sjukt tar vi hand om det utan att kräva att det blir friskt så fort som möjligt.

Många uppfattar ”att lyckas med synträning” som ”återställa synen” men på vägen dit till ditt slutliga mål kan du uppnå många andra goda resultat, t.ex. att ögonen inte blir lika trötta mot kvällen, att sådana obehagliga symptom som röda, grusiga, torra, irriterade ögon försvinner. Eller att det inte längre gör ont att titta på långt avstånd, m.m. Dessa är också framsteg och utan dem kan man inte uppnå ett större mål.

4. Gör synträning till en naturlig del av vardagen.

Om man vill lyckas med synträning behöver man hitta ett levnadssätt där synträning och vardagen sammanflätas med varandra. Tänk dig en situation: du gör synövningar på morgonen i 15-20 minuter och sedan åker till jobbet där du sitter och stirrar i datorskärmen i 4, 6, 8 timmar i rad. Under arbetstiden är du kanske utsatt för stress och hela kroppen är spänd. Och sedan kommer du hem, tittar på TV, surfar på mobilen, datorn igen. Och sedan gör du synövningar igen i 20-40 minuter.  Och det spelar ingen roll hur långa dina träningspass på morgonen och på kvällen är om allt emellan dem är stress och spänning. Synträning blir mer effektiv om du tränar korta stunder under dagen men ofta och utvecklar goda synvanor som motverkar spänningar i ögonmusklerna.

Några tips om hur du kan inkorporera synträning i din vardag hittar du i mitt gratis häfte ”Hur du förbättrar din synförmåga vid tidsbrist

Vill du lära dig mer om synträning, synövningar och framgångsfaktorerna är du varmt välkommen på mina workshopar i synträning.

 

 

Annonser

4 responses to “Har någon lyckats med synträning?

  1. Väldigt bra blogg!
    Nu har jag sänkt ner mig lite till, ögonen känns inte lika känsliga mot ljus längre och de är inte lika grusiga längre. Nu väntar TeTetris-spelet på mig. Den ska få ögonen att arbeta tillsammans har jag hörthört. Får se om det stämmer. Tänker inte ge upp förrän synen blivit 20/20 igen och ska fortsätta ända till jag får 20/7.5. Det är ett nyårslöfte till er, ögon, jag lovar att ni ska få se igen särskilt du lazy eye. Älskar er!
    Och du, tack för bloggen.

    Liked by 1 person

  2. Tror du appen ”Eye Trainer” kan hjälpa någonting?

    Liked by 1 person

    • Hej Andrea!
      Jag såg att det finns flera sådana appar för synträning. Jag har dock inte testat dem själv och därför kan inte rekommendera någon specifik app. Jag tror att det är bra med en påminnelsefunktion, speciellt i början då den goda synvanan att ta paus innan ögonen blivit trötta inte är så väl etablerad. Däremot kan jag inte säga något om själva övningar de föreslår, just eftersom jag inte testat dem själv. Jag såg dock en kort beskrivning av övningen ”palmering” i en av sådana appar. Beskrivningen var ganska ytlig och jag tyckte det var lätt att missförstå meningen med palmering. Jag tror att sådana appar kan vara bra för synträning men det är också viktigt att förstå hur övningarna fungerar, vad de har för syfte.
      Hoppas det hjälpte!
      PS Jag beundrar dig för att du fortsätter, provar dig fram, ger inte upp. Lycka till!!!

      Gilla

      • Tack för din blogg!
        Ville faktiskt komma på nästa webinarium, men det är på en tid som inte passar mig.
        Jag älskar din blogg.
        Ps. Jag beundrar dig för allt du gjort.
        Ps2. Vet du huf ofta och hur man ska träna?

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s